Skriv en fagbog – Hvorfor & hvordan? (august ’21)

Skriv en fagbog – Hvorfor & hvordan? (august ’21)

Efter nu at udgivet min bog nummer 2 (‘Digitale projekter – Fra idé til drift’) følte jeg mig inspireret til at skrive en lille artikel om det at skrive fagbøger. Først fortæller jeg om, hvad jeg har fået ud af det, dernæst lidt om selve processen og endelig lidt do’s og dont’s.

Udbytte af at skrive fagbøger

Rent fagligt er det min oplevelse, at det at udgive en fagbog er med til at styrke ens brand og give anerkendelse, uanset om man er lønmodtager eller – som jeg – selvstændig.

Der udover oplever jeg at det at skrive bøger er en meget givende proces:

  • Jeg synes det er sjovt at skrive noget om emner, jeg ved noget om og brænder for.
  • Det giver en øget bevidsthed om ‘hvad det egentlig er jeg kan og gør’ at strukturere og eksplicitere det i form af en bog.
  • Det giver god mulighed for at holde foredrag, hvilket jeg synes er virkelig sjovt.
  • Det er tilfredsstillende at have ‘et rigtigt produkt’, ligesom når jeg har bygget min egen carport.

Hvordan? Selve processen

Jeg har inspireret af andre i mit netværk fra starten valgt at være selvudgiver, dvs. at undlade at få min bog udgivet på et rigtigt forlag.

Valget blev truffet ud fra, at jeg ved at udgive selv har fuld kontrol over bogen og processen og også, at der faktisk er en reel mulighed for at tjene penge på bogen, hvilket normalt er svært når det går via et forlag.

Jeg har fulgt og kan anbefale følgende proces:

  1. Skriv et udkast til bogen.
  2. Få 3-4-5 personer med faglig indsigt til at læse den igennem og komme med input.
  3. Hav en korrekturlæser på som både har styr på stavning, tegnsætning og kan vurdere indhold, flow og læsevenlighed. Det kan være en i dit netværk eller en professionel (selv er jeg så heldig, at min kære frue er en mester til det).
  4. Opret dit eget forlag og bestil ISBN numre (det tager max 15 minutter i alt og begge dele er gratis)
  5. Har du ikke et firma kræver det, at du bliver momsregistreret (hvilket også gælder hvis du går til et forlag (læst evt. mere her: Fem korte om skat og bogudgivelser (journalistforbundet.dk))
  6. Få en professionel layouter til at sætte bogen op og sørg for at få lavet et lækkert layout (det er faktisk ikke så dyrt). Jeg kan varmt anbefale www.bogdesigneren.dk (Charlotte Engel), der har haft ansvaret for begge mine bøger.
  7. Få trykt et lille antal (layouteren har forhåbentlig styr på trykkerier, papirtyper og de tekniske termer og kan hjælpe). I disse print on demand-tider er det heller ikke særlig dyrt at få trykt bogen i små oplag.
  8. Overvej også at udgive bogen som ebog. Jeg havde min første bog på Saxo (der tager 30%) og denne gang starter jeg faktisk bare med at sælge bogen som fysisk bog.
  9. Lav en simpel bestillingsformular på dit website (eller sæt en lille shop op) og hav frankerede kuverter med din adresse på bagsiden klar, så de hurtigt kan pakkes og sendes. Det er faktisk ret tilfredsstillende at smutte forbi postkassen med de bestilte bøger.
  10. Når du sender en bog ind til Dansk Bog Central (læs mere på www.dbc.dk) som skal have et eksemplar af alle nye bøger, kan du sende et ekstra eksemplar med og anmode om en lektørudtalelse. Hvis du får en, sendes denne til alle biblioteker og det kaster typisk en del bestillinger af sig (til fuld pris).

 

Do’s and dont’s

Lidt blandede do’s og dont’s ud over:

  • Skriv om noget du ved noget om – det gør det altså meget lettere.
  • Brug eksempler og cases og vær i det hele taget konkret.
  • Overvej interviews.
  • Brug figurer, illustrationer og bullets for at undgå for lange tekster.
  • Skriv korte afrundinger og introduktion til emner for læsevenlighedens skyld.
  • Undgå unødvendigt fyld og alt for lange sætninger (det skal jeg i hvert fald hele tiden huske mig selv på).
  • Hvis noget ikke tilfører værdi, så slet det – også selv om det gør ondt.
  • Få struktureret bogen fra starten – kapitler og indhold.
  • Hver gang du har skrevet på bogen så noter i en tabel i et regneark dato, hvor lang tid du har brugt, kort om hvad du har lavet og en smiley der viser, om du synes det var sjovt. Det er faktisk ret motiverende og giver (med lidt held) en god følelse af fremdrift og flow.
  • Når du sætter dig ved computeren for at skrive videre, så lad være med at ‘varme op’ ved at sidde og rette i det du skrev sidst (det spildte jeg en del tid på ved min første bog): Skriv først et kapitel på kladdeform, print og ret til så det er klar til feedback og så kommer finpudsningen senere.
  • Afsæt god tid til processen fra du sender det første udkast ud til feedback (på min nye bog ligger 1/3 af mit tidsforbrug efter det blev sendt ud).

Hvis du, eller en du kender, vil skrive en fagbog og gerne vil have lidt sparring, så er jeg frisk på en (gratis) snak.